lördag 3 september 2016

Kliv Inte På Mig

Kom hit
om du så vill
på vilket sätt du
klarar och vem du
än råkar vara

Jag
kunde inte bry mig mindre
om hur andra ser på dig
om din läggning, hudton
eller skrevbeskrivning
orsakar problem i andras ögon
så inte och ej här hos mig

Om du är rik eller svag, fattig
eller hyser tio tigrars styrka
så bekommer det inte mig
något särskilt, mitt hem kan
vara ditt om du så önskar
det jag har och är, är ditt
att nyttja i den grad
du så behöver

men jag säger dig
en enda sak

Kliver du på mig så
lär du ångra dig, talar du
med mig om svärd och
laddade gevär- för allas
välfärd eller för ditt eget
höga nöjes skull- så är du
inte längre någon jag
kan se som vän
*

Världen, vår stund på jorden
behöver inte vara någon
komplicerad plats, att klara
sig till ännu en dag med
solens strålar över dig
behöver inte alls vara
särskilt svårt

Kom till mig
med det du har
du är inte som jag
men om du så bara
har två fiskar och fem bröd
om du enbart sitter med två
kopparslantar över så lär
jag ha något du behöver bättre
och fånga bara modet att möta
mig med öppna händer så ska
jag se till att få din värld till
en bättre plats än vad
den var igår

Men, min främmande vän
om du kliver på mig så ska
du få veta att du lever
möter du mig med revolvrar
bakom ryggen så ska du få förstå
vad det är du försöker döda
-
Livet är i sanning ingen lek, det
finns ingen plats för utopiska
ritbord, ingen febrig fantasi
har en chans att överleva
utanför din tänkta önskedröm
- om du skjuter mig
och det jag har i sank
för dina egna sagors skull
så kommer du se att det
inte bara är de som
försvinner och dör när
verkligheten till sist
oundvikligen
når ifatt dig


Igen, min främlingsvän
du får vara vem du vill
hysa drömmar och mål
av vilken kulör och form
som helst, jag är inte den du är
och har heller inget intresse
av att döma den plats du kommer
ifrån - där ditt hjärta formades

men tar du dina drömmar till
hjälp för att kliva över mig och
det jag välsignats med att äga

Då finns det ingen nåd
det svär jag på
då finns det ingen kärlek
eller några öppna dörrar kvar
då är hungriga monsterkäftar
och en pliktmedveten
pistolmynning det enda
du har kvar att möta
här hos mig

Ja, kliver du på mig, min
främlingsvän, så är det
sanna mina ord

det sista som du gör 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar