söndag 9 oktober 2016

Jag Skall Vara Där För Dig

Pred 4:9 Bättre att vara två än en
ty de två få större vinning
för sin möda


Matt 19:5-6 ... och de två ska bli ett
för de är inte längre två utan ett
och det som Gus har fogat samman
får alltså inte människan skilja åt 

Så står jag här med bävan
i så väl kropp som själ för
att fråga dig om du vill
gå med mig genom den
resa som livet innebär

Vill du färdas över de
högsta berg av ljuvaste
sommardrömmar som
existensen äger, vill du
möta de djupaste dalar
av mörker och tårar som
denna jord tvunget måste
rymma inom sig tillsammans
med den som råkar vara jag

Framtiden är en lång och
avlägsen plats jag inte kan
veta mycket om, men jag
har hört att de som öppet
och i kärlek vågar dela sina
bördor kommer vinna en
mjukare resa genom tidens
alla vindlingar

I detta nu är vi enskilda
pilgrimer på väg mot det
hem vår ande ständigt
sjunger om, men jag vill
därför fråga dig om du
är beredd att ge mig all
din styrkas strävan, all
din kärleks vilda glädje
så att vi, så som ryktet
säger, steg för steg och dag
för dag ska få smälta samman
till någonting Gud kan
se som ett 

Jag vet som sagt inte mycket
om det som väntar bortom
horisonten, min ungdoms
lätthet kan så enkelt få för sig
att allting som landar framför
våra fötter kommer te sig
som en dans, att molnen
där i fjärran alltid kommer
vara lekfullt vita, men också
där vet jag att det snart kan bli
annorlunda, att andra sorters
vindar än de mjuka, himmelslena
snart kan komma åt vårt håll

Så därför vill jag våga fråga dig
är du villig att finnas där för mig
när regnet börjar falla, när stormen
står och bankar på vår dörr, när
ingenting tycks vilja gå vår väg

Är du beredd att vara trygg
och trofast så som berget om
världen skulle börja skaka
runt omkring oss, om mörkret
skulle sänka sig över den väg
som är vår kan jag lita på att
du alltid finns där
vid min sida

Ja, min käraste reskamrat, vill
du vara med mig när solen strålar
när livet leker och glädjen flödar
vill du skratta med mig, dansa med
mig, njuta av trädgårdens alla frukter
tillsammans med den som råkar vara jag

Vill du se alla skatter och alla de hisnande
äventyr som vår Gud har berett för oss redan
innan tiden såg sin gryning, vill du dela mitt
bröd dag som natt, morgon som afton tills det
att vi finner att vi inte längre består av ett Du
och ett Jag utan istället enbart av ett
saligt, välsignat Vi

Vill du det 

så är jag din 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar