söndag 6 november 2016

Tornet Skakar

Inte för att en sådan
som jag vet särskilt
mycket om vad det
innebär att leva ett
liv i äkthet och
i sanning
-
men även jag har
redan i mina ringa
dagar sett hur många
det finns som flyr från
varje form av sanning
så fort de möter den
hur många det är som
hellre tillbringar sina liv
i skrymslen och gömda
källarrum än tar ett enda
andetag som präglas
utav äkthet

Inte för att jag vet särskilt
mycket om den värld
som i detta nu åtnjuter
sin tid i dagens korta
solsken
-
men jag har redan hört
hur Ellsworths lömska
stämma lyckats leta sig
fram över precis varje
trakt och usel nejd som
jag känner till, hur hela
kontinenter låtit sig snärjas
i hans hesa viskningar och
förföriska lockrop i en
sådan grad att hela tornet
svajar under tyngden, ja
plötsligt har samtliga själar
i vår egen tids Babylon skäl
att förundrat fråga vad
det är som händer

Som svar, från nattens
bortre sfärer, hörs inget annat
än ett djupt och ystert skratt
en rörelse i rymden som svarar
varje klibbigt löfte med ett
flatgarv, varje sockrad vision
med ett illa dolt hånflin
och inte för att jag vet något
särskilt om hur det ska gå
till när elefanter och åsnor
bjuder upp till dans, men
jag har bara att medge
att jag på grodors vis
inte kan låta bli
att flina med   


Nej, jag vet inte
mycket, men jag
tror ärligt att det
inte finns särskilt
mycket att förstå

Det går bara att bygga
sina luftslott upp till
en viss nivå, det är bara
möjligt att leva efter sagor
och ljuva fantasier fram till
en viss gräns, till slut måste
drömmen dra sig undan, till
sist måste verklighetens domare
se till att äntra scenen

Det är klart att fåren
bräker sönder sina stämmor
det är givet att hönsen springer
sig fördärvade inför det de inser
står för dörren, det ändrar inte
villkoren eller någonting av
det som har kommit för
att äga rum

Tornet måste rasa, Ellsworths
stämma städas ut från alla gator
hans byggnader rivas ned
och något nytt resa sig för
att inta deras platser

Och jag vet i sanning inte mycket
om framtidens länder eller det
som väntar bortom horisontens
strimmor, men jag säger
bara detta

Ni med drömmar som
ingen tjuv får röra, ni
med längtan som inte
tål vetskapen av gränser
ni som söker sanning
och äkthet oavsett
vad för pris ni
får betala

Det är snart, så väldigt
snart tid för er
att vakna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar