onsdag 1 maj 2019

Ingen Annan

Nej, min
drottning, jag
har inga verksamma
ord att ge dig, det
vet jag att du inser

Du vet
bättre än
de flesta
hur lätt det
är att hamna
vilse

Ha drakar på sin vänstra sida
och bråddjup av mörker och
tandagnisslan på sin högra
och med en enda känsla
kvar i bröstet

framåt

Kanaan, Sankt Petersburg
eller så bara till en fängslande
plats intill Kortedala torg

Nej, min drottning, jag vet
att du aldrig har godkänt
din titel, lika lite har jag
frivilligt böjt knä, men

här står jag

och kan absolut
ingenting annat

*

Livet, det vackra
livet har sällan
tillhört mig

Gudarna vet att jag har
försökt, änglarna vet
att jag i dagar av
styrka och mod
har gjort mitt bästa
för att få världen
en plankmeter mer
god, välsignad och
välbehaglig, men

Om jag så sprängt
mina lemmar itu i
fåfäng strävan högre
upp och längre in, om
jag så lyckats få väst
och öst att mötas i en
sällsam kyss de dagar
då verkligheten inte
önskat mig ur vägen

Även om jag gjort allt
och lite till av det som
står i min ringa makt
så har inget hänt, ingenstans
har jag färdats, inget har
jag vunnit, nej, jag står lika
fullt här där allting en
gång började

Naken, tomhänt och
utan någonting
att ge dig, du
himlens egna
dotter

*

Min drottning, du gör
rätt i att hata mig, att
bibliskt placera mig
i ugnen, bland dem
som ska kasseras och
rensas bort från Himlens
gästabud, men det ändrar
ingenting för mig

Jag står fortfarande här
med bultande hjärta
för allt det sköna i det
sköra verklighetsfält som
råkar vara mitt, vet det
min drottning, att jag redan
fått min belöning till råge

Jag har sett dig krönas till
Kosmos härskarinna fler gånger
än jag kan räkna, jag har dansat
med dig tillsammans med fauner
och dryader tills vi fallit ihop
i lyriska lövhögar och jag
har hälsat den allra första
soluppgången välkommen
med dig vid min sida i
fler världar än jag
kan med att räkna

Vet det, min drottning, jag är inte
bitter eller harmsen, jag har lagen
för denna världs cirklar inristad
i min hud och jag skriver inte
detta för att du ska tänka
annorlunda, nej, jag har
inget, du har allt och så
är det, så ska det vara
och i sanning, det kan
aldrig vara på något
annat sätt

*

Jag skriver, min drottning, för hundarna
väntar på mig utanför, i nästa eon ska
jag än en gång gå in i ringen och låta
mig slitas itu evigheten lång och innan
det sker så vill jag ge dig dessa ord

Du är vackrare än du någonsin kan förstå
du är en starkare regent än du någonsin
kan föreställa dig och du är mer älskad
än något annat i alla kosmos som
Herren håller i sin hand

Det är säkert sant, att det inte är min sak
att ge dig denna kunskap, men min
drottning, du får aldrig, aldrig
glömma hur sant det ändå är

Du är allt jag lever för, du är anledningen
till att Gud vid en tidpunkt innan dagar fanns
såg till att få existensen att forsa fram ur sina
livgivande händer

Ja

Det var för dig
dig och ingen
annan
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar