lördag 3 september 2016

664

Vi tar oss framåt
inte går det fort och
inte vet vi vart vi ska
men vi har våra trogna
kängor på, vi har preppat
oss i månader och år, hundarna
skäller som galna bakom oss
och vi har precis räknat ut
att vi har exakt noll och
ingenting att förlora

Tågen dundrar förbi
bredvid oss, ödsliga
spökvagnar med gapande
vidder framför sig, tåg och
lokomotiv av typen som krossar
allt de rör vid som tvekar varken
för drakar eller demoner, sådana som
kommer ta sig ut till världarnas
yttersta gräns och sen hånle
sig hela vägen tillbaka
om de bara kan


I min ryggsäck bär jag brev
664 stycken och alla av dem
stinker, stinker utav malört och
övervintrat smaragdstoft, med sig
bär de en odefinierad tyngd som
sprider sig och greppar tag över hela
min ryggrad och upp mot strupe liksom
halspulsåder, men jag, min dumme
fan vägrar släppa taget, jag läser och jag
räknar om, pusslar ihop ritningar och
kartor över kontinenter som försvunnit
bygger om breven till shakespeare-pjäser
och domedagsprofetier, konstruerar
heliga texter och galna konspirationsteorier
-
vandrar med dem genom snöfyllda nätter
och glasfyllda avenyer, bär med dem ut till
söderhavsöar och plågsamt vackra sommardagar
och jag ser ingenting, känner ingenting, märker
ingenting annat än stumma, tomma ord- bokstäver
som dragit sin väg utan att någonsin komma åter
med någon mening eller innebörd, 664 brev av
novemberartad form, men jag släpper
inget av dem, inte ett, inte ett
endaste av dem

Runtomkring ett förändrat landskap
de västra kusterna mörknar av moln
hämtade från myternas avgrunder, vid
sidan av syns små lantstigar som
försiktigt öppnar sig mot öster
men jag har inte tid att märka
någonting, jag ska bara fortsätta
framåt mot allt eller möjligen ingenting
med den enkla vetskapen ringandes
i bakhuvudet att om vi får för oss att stanna
så kommer allting att ta slut, om vi för en
enda stund försöker hämta andan så riskerar
allt att vara över, varken jag eller någon
annan verkar veta vad det är vi rusar mot
men det spelar mindre roll, så länge det
finns mark under sulorna, så länge det finns
en puls som går att känna av så går det
tydligen att fortsätta

Med jämna mellanrum kommer fåglar
väna varelser av de mest disparata slag
de talar om sällsamma ting, skänker tröst
siar om framtida steg och manar till inspiration
och kämpadåd, men lika fort som de dyker upp
lika snart försvinner de på väg mot horisonten
med vingar av diamant, prydda med safirer och
smaragder flyger de över himlen, sökandes
efter fallna kontinenter eller de som snart
ska födas, varje gång de kommer så drömmer
jag om andra liv, sådana som bär tryggheten i famnen 
och åtnjuter värmen framför eldstaden, sådana som
infogar sig i ett inrutat och logiskt liv med glädje
sådana som med säkrade axlar och framskjutna
biceps bygger sina friggebodar och skapar
sig sin egen borg till skydd mot vargar
och satans alla hantlangare
-
men dröm är dröm och verkligheten
är av ett helt annat slag och i den
så rusar jag tappert vidare

Tågen fortsätter galoppera bredvid oss
mer och mer vanställda för var minut
de visa bland oss talar om vad de betyder
och står för, tiden är knapp säger de, om
en sekund eller en minimal eon så kan
bägaren stäva över, sandkornet knäcka
kamelen och proppen dras ut ur världshaven
och allt vi känner till dras över ända
och vändas upp och ner

De mer galna bland oss skriker
därefter om ragnarök och snara
apokalypser, om folk som ska vändas
emot folk och berg som hungrigt väntar
på att få kasta sig över människorna
att snart ska jättarna vakna och gamla
tiders gudar åter få makten över himlarna
snart är allt vi känner till ett
minne blott och också vi och våra arma liv
– jag mest suckar, fortsätter studera
mina sönderlästa brev

Det är inte min sak att förstå
syftet med världens nycker
tågen får väl fortsätta gå, om så 
i mer och mer förvriden form
jag är inte med på deras färd
och jag vet exakt när min
egen vagn lämnade stationen
när chansen har vridits ur
ens fingrar så slutar man
att bry sig, jag har bara kvar
att försöka klara mig i vildmarken 
jag har bara kvar att bibehålla
mina andetag så länge som
det går, med allt annat
runtomkring mig så får
det gå som det vill och
som det måste och det
kan inte heller ske
på något annat sätt

Tänker jag, och vi
märkliga vildar i världens
glömda utmarker fortsätter
vår marsch, ingen av oss bet
vart, få av oss vet på djupet
varför, men ingen av oss
vill hamna bland hundarna
så vi fortsätter, med kängorna
trofast under oss och med förberedelsens
alla grundregler sjungandes i huvudet

och jag tänker
så länge som vi rör oss
så kan de väl ändå
inte vinna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar