lördag 3 september 2016

Anarkistens Avfärd

Du står, vackrare än
någonsin, framför mig 
med en gyllene kvadrat
-
du säger med
gnistrande ögon att
inget annat i livet
behövs för att uppleva
universums godhet

Du demonstrerar glatt
hur den växer sig fram
i en milslång korridor
ut till en sfärisk rymd där
allting har besvarats, inga frågor
behövs, inga steg åt andra håll
är någonsin av nöden

Se bara till att lyda strukturen
säger du med heligt allvar, gräv ner
dig i manualens analyser och andas
dess syre tills inget annat finns
så ska du se att livet ditt blir
till en fin och galant liten
parad snarare än
du anar

Jag sväljer och försöker
springer genom midnattsparker
pressar mig genom sovrumspaneler
och kvarglömda diskrum, men jag
räcker inte till, får inte plats, tro mig
för dig och den form av liv dina ögon
talar om skulle jag kunna ersätta
samtliga mina beståndsdelar mot
härdat stål och raketbränsle, skulle
kunna riva av mig min vänstersida
för att skänka till gehenna, men
jag räcker kort sagt inte till

Du säger
okej, men vad du gör
åk inte offpist, ta dig inte
utanför verklighetens givna
ramar, du kommer ångra dig
väl i skuggorna är det inte säkert
att det finns en väg tillbaka

Men jag svarar att det är nog
dit jag måste gå, jag är ingen bergsget
med stenhårt grepp om tillvarons
samtliga paragrafer, jag är skapt
i en skepnad av ett vilset får
som måste rusa ut till världens vildmark
där finna mig en andningsrytm som får
mig framåt, uppåt, som låter mig
lossna ifrån nollpunktens
kalla marginaler

Allt du talar om
må vara sant och gott
för den med värdslig koll
och händig kontroll, men jag
har kaos i mina ådror, hyser
vilddjur i mina lungor, de får
leda mig till undergången
om så är och behöver vara, jag
måste tvunget följa dem
vart de än tar mig

Varje fyrkant måste sprängas
varje bur måste obönhörligen slås sönder
jag vill inte vara kättersk eller våldsamt
arrogant emot dig, stanna du i dina helgade
rutmönster om du så vill och så länge dina
dagar får fungera, men jag är och förblir
ett av andra rymders barn och kan
om det är så du väljer, inte finnas
i samma värld som du

*

Elden i mitt bröst vrålar
sig galen för varje sekund
jag blir kvar jag måste
rusa mot världens yttermarker
och ändlöst mycket vidare än så
hur det än är och blir med våra
respektive liv så behöver jag

Ge mig av

Bort från varje kvadrat
bort från varje mänsklig gräns
bort från varje rep och kedja
som hotar att hålla mig fast

Sedan
får lavinen
svälja mig och
vargarna jaga
mig för all
och evig
tid

Förblir jag fri
så gör det mig

ingenting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar