söndag 11 september 2016

I Vår Egen Värld

Världen bultar plötsligt
på min dörr, vill berätta
om sina sköna sånger och
grandiosa historier, vill
skryta om hur dess tyngd
och höjd sträcker sig över
universums gator, ja, att dess
viktighet i det närmaste
verkar sakna slut

Kom ut och dansa med
säger Världen med skarp
och glättig min, jag har allt
du någonsin kan önska dig
- i mina salar blir du aldrig
utan törst, efter mina sälla
äventyr kommer du alltid
kunna hungra


Till svar så lyckas jag bara gäspa
vad ska jag göra med allt du
talar om, dina imperier och
höga civilisationer, dina kungadömen
och stolta presidenter, vad vill någon
av dem mig, kan någon av dem ge
mig den minsta maträtt på mitt bord
kan något i din breda rymd av
stora män och starka dåd värma
mig om natten när vintern
är som djupast

Nej, du sällsamma främling, du
har inget jag vill ha, det enda jag
kan fråga efter är en trädgård och
en borg, en plats för att odla den
skönhet jag råkar se i livet och
i existensens mjuka sfärer
en plats för skydd mot mörkret
mot de vargar som alltjämt
stryker runt i varje
skuggas utkant

Jag vill inte kräva mer än så
av den tid jag fått till skänks
jag har inte långt att gå och
inga drömmar av guld och
purpur att söka få till liv
om något så har jag inte tid
med dig och dina vida äventyr
ditt tal om makt och storhet
gör mig mest förvirrat trött

*

Nej, ge mig istället något som
inte kräver besök av Världens
stolta herrar, ge mig en färdkamrat
att lita på och älska, ge mig någon
att dela visioner av solsken liksom
någon som stannar när regnet vägrar
ge sig - ge mig någon med ett milt
hjärta, men med en drivkraft som
aldrig slutar brinna så ska du få
se vad jag kan bygga utan att ens
behöva se åt dina skatter

Vi ska forma en egen värld av
det lilla som vi fått, med kärlek
som medel och glädje som bränsle
ska vi själva skapa allt vi önskar
och vill ha, med nåd få ta emot
unga själar att älska och fostra
till att bli egna resenärer i
den rymd de kallar Livet

Jag behöver inte dig och dina
sköna salar, de gåvor du vill
ge mig har sitt dyra, svåra
pris, de kommer med sin
märkning och är inget
jag vill önska

Gå till de med söta drömmar
de som trängtar ära och berömmelse
från mängden, det enda mitt hjärta
suktar efter är de gåvor och den
glädje jag kan få från det som jag
hoppas kunna kalla
min familj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar