lördag 3 september 2016

Vind

Min frihet 
bär smaken 
av en spröd 
och skakig 
vårvind

hon är blyg
försiktig, med ett 
förlåt och en ursäkt
förberedd i bakfickan
hon vill helst inte 
säga sitt namn 
och om du kisar 
kan du lätt 
glömma bort 
att hon ens 
existerar

Min frihet är lätt som ett bomullsdun
hon flyr vid minsta tvekan, hon rör sig 
inte i mörka gathörn eller invid 
hippiemönstrade gräsplättar
-
hon lämnar bakbundna dikter i bibliotekens 
kasserade böcker och viskar nonsensord 
till främlingar i barer utan namn

Min frihet vet nästan ingenting
min frihet är redo att springa 
till skogs närhelst hon får

*

Jag vet vad jag önskar mig 
av verklighetens villkor, om något 
så mindre hårda väggar, färre batonger 
utspridda längs stigarna, jag önskar 
en logik som talar sanning och 
som vägrar gömma sig, jag önskar mig 
en himmel som kunde tala klarspråk

En stabil yta att fästa mina fötter på
ett vindskydd emot stormens värsta stötar
ett tak från svavelsyran som aldrig slutar falla

Men inget sådant är 
och min frihet får 
fortsätta att finnas 

som en vind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar