lördag 3 september 2016

Ping Cristobal

Jag har hört talas om
människor som pliktskyldigt
lyder lagar och system, som
kontrollerar gällande regler
och rådande förordningar
innan de försiktigt och blygt
rör sig ut i kosmos

jag tänker
stackars satar

jag tänker: om någon
ger mig en bok fylld med
moralkoder och regelkomplex
så vore det väldigt underligt för
att inte säga hejdundrande konstigt
om den inte gavs tillbaka ifylld
med nedklottrade uttrar
filosoferande gorillor och
översöta trollungar på
varenda sida, men så

kanske inte
alla gör

?

Några kanske
faktiskt följer kraven
till punkt och sista prick
några kanske hurrande
stiger in i tåget med destination
rakt fram utan minsta avvikelse,
viftandes med rödsvarta fanor
skanderades ramsor om allt från
fantastisk jämlikhet till rättvis
miljöbehandling på allting som
överhuvudtaget andas

några kanske
aldrig ser sig om
efter något slags
alternativ


Om jag hade gått där
vet jag att jag strax hade 
irrat mig vilse, gått ut
i dikeskanten för att
undersöka gräset, leran
löven, luften, jag hade tagit
mig fram i rektangulära cirklar
eller på andra sätt som inte borde
gå, en enda riktning rakt fram är
ju alldeles för enkel, alldeles
för okomplicerat simpel

Ja, möjligen är jag alldeles
för kravlöst naiv, allt för
dadaistiskt kaos-inriktad
inte har jag någon aning
om hur ett samhälle, en
stolt nation eller folkstam
som vår ska föras framåt på
något sätt som helst, jag är en
sådan som luktar på blommor
när andra slåss om äran att
ha rätt, jag är en sådan som hälsar
på ankorna vid stranden när andra
håller strikta tal om vikten att stå fast
vid det som är korrekt, lagfört
och därmed entydigt sant 

Inte för att vara besvärlig
eller så, men jag fungerar
på så sätt att om du ger mig
en ram så kommer jag genast
måla allt mitt hjärta klarar
av att hitta på utanför och
längs med sidan av, ger du mig
en diktmeter så kommer jag
kasta alla ord min ryggrad
innehåller på det sätt som
vid stunden faller mig in
ge mig en rytmisk melodi
och jag ska se till att rota
fram ett sätt att få den
att sprängas sönder
och samman

Inte för att vara besvärlig
eller så, inte alls, det är
bara det att jag känner
att världen, livet, paradiset
inte får plats i en prestigefull
plan eller i någon enskilds
ambitiösa visioner, skönheten
så som jag ser den finns i det
spontana kaoset, finns i sammelsuriet
av drömmare som tar dagen som
den råkar dyka upp, på sitt eget vis
och i sin alldeles egna speciella ordning
-
styr upp dem i
ett led och allting
faller samman, ge dem
en enda order och hela
symfonin riskerar
att tystna

Eller något

Inte för att jag egentligen har
någon särskild koll, du vet
säkert mycket bättre och
jag vill verkligen inte klaga
på den strama, kärnfulla
harmoni som råder här

Om min hållning inte passar
kan jag flytta på mig till ett land
eller plats där inget eller väldigt
lite är lika bra som här, det gör mig
inte särskilt mycket att få pröva
mina vingar annorstädes

Släpp mig lös om du vill, låt
mig drunkna i mitt dadaistiska
kaos, låt mig gå vilse i en vardag
utan regler, tydlig ordning och
färdigstämplade förebilder
till kloka ledare, jag är inte
säker på att allting kommer
fungera som jag tänker mig
inte säker på att allting
kommer ordna sig

Det enda som jag helt
och säkert vet är att om
du låter mig handlöst
kasta mig ut i kosmos
så kommer jag skratta
vilt, galet och glatt
hela vägen ner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar