lördag 3 september 2016

Vykort Ifrån Kungsparken

intro

Jag vill tala
om våra gator
om tiden som vi
fick ge varandra
men jag undrar
vem i hela fria
världen som
skulle vilja
lyssna

I

I dessa dagar gapar
gatorna av tomhet
de sånger vi placerade
under asfalten är inte
längre där, våra fåglar
har flyttat och de solstrålar
som gnistrade fram sin helt
egna melodi inför oss befinner
sig på nya platser med mer liv
och högre hjärtslag

Antar jag

Jag vet inte längre om ens
du har tid och möjligheten
att höra på mina förflugna
ord, kanske rusar livet 
i missilfart där du håller
hus, kanske har du hittat
nya språk och tungomål
som gör dig stum och tom
inför det jag vill tala om

Men om du hör
så skulle jag vilja
berätta för dig
om de länder och
strandkanter som
jag har lyckats finna
om en inre värld
i universums vida
galenskap som andas
i en takt som en
sådan som jag
klarar av att
förstå

Än vet jag inte mycket
om denna världs struktur
och med tiden lär skuggorna
från oktobers riken finna
mig också här, men just nu
just nu får luften lov att
skimra av stark syrerik
förväntan

II

Minns du
vad vi talade om
under våra vilsna
promenader vid den tiden
hösten fick för sig att vara vår

Minns du vår oro och
grovhuggna ångest kring
tillvarons oändliga förvirring
kring de stängsel vi såg framför
oss och hur vi inte kunde ana
hur våra bräckliga förmågor
någonsin skulle kunna ta
oss över alla hinder

Jag vet inte
om det jag får
se och höra i dessa
mjuka dagar är sant
i någon verklig grad

Kanske är allt bluff
och vackert säljprat
kanske är allt en
karismatisk illusion
för själar som inte kan
sluta längta sig bort, ut
och härifrån, men om
det finns ett senapskorn
av sanning i allt jag nu
tar del av, så subtilt känner
doften av, så är det inte
långt kvar till det

Att jag lär mig flyga

Hindren, stängslen, bergsmassiven
får göra som de önskar, ställa sig
i frisparksklunga över alla fält
jag ser om de så vill

Ifall det jag nu bränner
in i ryggmärgen får lov
att bära frukt så är galaxer
och djupa solsystem min
nästa målbild, de gruskorn
av bekymmer som världen
envisas med att babbla om
är inte något jag tänker
märka av, de ska sakna
chans och möjlighet att
ens försöka knäcka mig

outro

Cara, jag vet som sagt inte om
du hör mig, kanske är Kanadas
vidder dig alldeles tillräckligt
kanske är den dans som livet
bjuder dig allt som du behöver
men om du ännu känner oro
ångest och panik över världens
trånga strukturer och deras
sätt att lyckas krossa
livets rytmer

Ta dig över hit
på vår strand
i vår gömda dal
finns ännu plats
för många och jag
säger dig, väl här
så kommer allting
bli dig begripligt

Ett syrerikt
andetag
i taget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar