lördag 3 september 2016

Vägen

intro

En sak

Vill jag att du känner till 
det enda som jag någonsin
är beredd att lova dig är att
aldrig någonsin tvinga dig till
någonting, jag kommer aldrig
att forcera dig att ta din vilja
över haven, det enda löfte som
jag ger dig är att jag aldrig
kommer nyttja blixten till
att slå dig ner i lydnad

Jag kommer aldrig styra dina steg
exakt dit jag vill, jag kommer aldrig
att se dig som en ägodel, som någon
jag kan härska över, bara för att du
har sagt mitt ja och går min väg
så blir det aldrig jag som
väljer dina steg

Du är din egen
du är fri, det är du
som har fått makten
att skapa dig din
egen verklighet

I

Ja, jag säger dig, jag är inte
den som står med vapen i hand
jag tänker inte svara din vilja
med arméer, om du säger ditt
nej så är du fri att stanna

För du ska veta det
att vägen som jag
väljer åt dig, den är fylld
med faror, bakom
varje krök finns björnar
lejon och vargar i mängd
-
Vi kommer möta dem som
vill ta ifrån dig allt som är ditt
de som bara vill förstöra, de
som vill stjäla din glädje enbart
för att få skratta åt din gråt, de
som kommer ägna all sin tid åt
att förneka din själva existens

Om du hellre väljer rutinens 
trygga stränder och vanans
mjuka ängar så vill jag inte
klandra dig, gör så som ditt
förnuft befaller dig, gå inte
enbart för att jag ber dig

II

Men jag vet samtidigt
vad du drömmer om
att himlarna rämnar och
horisonten faller samman
att en eld inom dig säger att
snart kommer regnet, åskan
syndafloden att skölja bort
allting som inte är solitt och
byggt från grunden, jag vet
att du stilla undrar
vad som kommer
hända dig 

Och det enda jag kan säga är att
pröva dina steg, vägen kommer
ta dig över träsk och genom djupa
dimmor, du kommer möta föråldrade
drakar och groteska jättar, varelser som
lever på glömska och luft, du kommer
att besegra dem, liksom dig själv, och alla
andra som enbart tror på det låga livets rytmer

Om du prövar dina steg och går så finns
det ingenting som säger att vägen
behöver ha ett slut

outro

Ja, jag säger dig, nu och för varje dag
som går, att du inte behöver vara rädd
du är fri att forma dig ditt eget liv
du är fri att låta vägen föra dig
till dina egna drömmars riken

Det finns inga centrerade planer
det finns inga formerade mallar
det finns inget enskilt sätt att
gå den väg jag talar om

Det enda som finns är
dina fötter, din vilja och
den eld som vägrar
lämna dig ifred

Resten
-
det är upp
till dig att finna







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar