lördag 3 september 2016

Klockan Klämtar

du sa

Imorgon kommer
explosionen, jag
vet inte hur det
kommer se ut eller
vad som kommer ske
därefter, men jag ser det
som obestridlig fakta att
sanden sakta rinner ut ur
våra timglas, att visaren
obevekligen närmar sig
siffran tolv

Den som inte tar sitt mod
och sitt förnuft till fånga och
sedan rusar härifrån kan snart
inte ha någonstans att gå
möjligen inte heller
någonting att
gå med

och jag

Jag hade som vanligt
ingenting att svara
kanske något om att
det har hörts förut, kanske
något om att stora ord är
till för stora män och de
som håller sig små på jorden
ändå ingenting kan veta
om det som gömmer
sig bland rymden

Det är mycket möjligt att
världen försvinner imorgon
att solen exploderar och slukar
allt den ser, det är säkert lika
troligt att jorden upphör under
våra fötter och allt vi ser
försvinner till Hades och Plutos
domäner, en sådan som jag vet
intet och noll om vad morgondagen
säger, om tillvaron har sina miljarders
om biljoners faktorer att hantera så
har en sådan som jag bara
några få sekunder med luft
i mina lungor att tillgå, jag kan
inte veta mer än det jag har för händer
jag kan inte se längre än så
som näsan räcker

och du svarar:

Då är det hög tid
att ställa sig på jättars
och titaners axlar, visst
är vi alla små ställda mot 
Jupiters perspektiv, visst
är vi alla dagsländor i det
längsta loppet, men det är inte
så att vi står ensamma på stranden
det är inte så att vi är maktlösa
inför evigheten

I varje nu så finns ett val
i varje bundet tidsmoment
ett vägskäl och du och jag
och vemsomhelst kan välja
att ta sig högre upp och längre
in, i motsats till att aningslöst
sjunka ner i kvicksand

Var och en av oss är
inte isolerade skärvor
på ett stumt marmorgolv utan
bär varsin del i en större mosaik, en
bild som talar sitt tydliga språk för
den som vill se, för den som inte
blundar talar den om något som
gäller var och en och som aldrig
går att gömma sig ifrån

jag
fortsatte famla efter
ordval, efter någon
fast yta att bjuda
motstånd från

Nog för att
jag vet vilken
bild du talar om
men inte är den tydlig
inte finns det något budskap
att finna gömt i den, där finns
bara ett sammelsurium, en kör
av kaotiska, krigiska röster som
vill fara åt hela cirkelns riktningar
om det är klarhet jag ska söka
förblir jag hellre kvar i min
litenhet, stannar hellre i min
beskärda trädgård, världen och
dess jättar får väl vilja vad de vill
bara de vill det förutan mig

och så ditt sista svar
med bister min
och järn i rösten:

Det är just där vi står just nu
i en tid där marginalerna krymper
och tornen svajar ner till sina grundvalar
så söker sig flertalet bort till trygghetens töcken
dövar sig med rosdoftande sagor och gömmer sig
för verkligheten, det finns inte tid för hopp om
illusorisk förändring, det enda som finns kvar att
göra är att vakna upp och vandra- över berg
av klippig kunskap, över alper av traditioners
tillit, upp mot fästningar och borgar gjorda
av de som såg med giganters blick över
morgondagens horisont- välj annorlunda
om du så behöver, men om du hävdar
i tiden när explosionen klingat av
och tidvågen lagt sig att du
inte blivit varnad
ja

då ljuger du

Svaren finns framför dig
vägen är uppritad på kartorna
det enda du behöver göra nu
är att ta dig upp ur dvalan
ta med dig det som du håller
allra kärast, trä på dig dina
vandringsskor 

och sedan gå    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar