onsdag 21 september 2016

Utan Minsta Hinder

Hundarna häromkring
är nog för fånigt trögtänkta
för det jag vill tala om, ja
de är nog samtliga alltför
genomkörda i gamla
trötta hjulspår för att
höra på mig och mina ord
- ja, jag vet att jag riskerar
att slösa med tid och
energi med det jag
vill säga nu


Jag kan bara inte riktigt
hindra mig- försök med
lövhögar och snöskred
försök med stormar, ja med
monsuner om du vill, lika
fullt skulle jag färdas till dig
i femhundra små kilometer
per ovärderlig timme, vad än
världen och naturen tar sig för
så ska jag ta mig fram för att
säga att du inte riktigt sett
hela världen och allt
som finns i den
om du inte     

Upplevt känslan av att sväva
tätt mot marken snabbare än vinden
om du inte susat land och rike fram
utan att känna minsta krängning
utan att höra minsta buller
knappt märka vad som händer
annat än att du ständigt
tar dig framåt

Mot dina mål och drömmar
till ditt hjärtas skatt och längtan
eller din högst nödvändiga vardag
men utan att förlora dyrbar
tid eller minsta droppe
av din energi

Ja, min kära vän, jag vet att
herrarna av vår sömniga
omvärld knappast lystrar
till något som är nytt och
ovant, de griper hellre efter
det som är känt och slitsamt
beprövat, oavsett kostnad
oaktat vinst så ska allting
rulla på i samma typ av
skepnad som vi redan
sett förut

Att falla för en österländsk dröm
som redan finns förkroppsligad
i metalliskt kött och blod skulle
väl aldrig vara någonting för dem
nej de är väl sådana som hellre
fnyser sig fulla i skratt åt framtiden
om den så dyker upp rakt framför dem
-
men jag svär för dig, min sköna
om de visste det jag vet, om de
kunde ana det jag sett så skulle
de så sakteliga vakna, insett
att de inte längre har råd
att välja fel och att det
är så lätt att välja rätt

Ja, min vackra vän, jag har inget
annat kvar än att ödmjukt fråga
dig om du vill bryta upp från
sliten räls och gamla, usla tåg 
för att sedan levitera fram
över varje kontinent
vi ser   

Du behöver inte svara ja
direkt eller snarast, även
mina drömmar har sitt
pris, det enda jag begär
är att du öppnar dina
ögon och inser att

Även svenskar kan
få flyga utan att ens
behöva lämna marken
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar