lördag 3 september 2016

Hem

Får jag lov att längta hem
även om jag inte längre
vet var det är och vad
som finns där nu?

Får jag lov att tala
om grönskande ängar
djupblå himlar, lekande
stenar, sjöarnas fiskar
och skogens fåglar
även om jag någonstans
glömt var allt det
befinner sig?


I

Underjorden talar
sina gåtor, förklarar
sina lagar, dikterar
sina villkor, natten
dansar i sin logiska
rytm och så ofta märker
jag att jag faller med, jag
ger mig in i den konstruerade
myten, glömmer allt av himlar
och solljus, känslan av fast
mjukt doftande jord under
ben och fötter

Någonstans bortom orden
känner jag klangen av en
annan tid, en annan sorts
struktur, då livet var en plats
för hjältar och bildliga kungar
där också den lägste dräng
genom flit och strävan kunde
bygga stolthet in i ryggraden
där kampen förvisso fanns i överflöd
men var riktad mot drakar och demoner
istället för in mot ens eget hjärta

Kanske är den klangen ett minne
skapat av förförisk galenskap, kanske
är Underjordens beska föda och unkna
luft den enda berättelse som bär någon
form av rimlighet, kanske är denna
plats i sanning den bästa utav världar

Kanske borde jag stanna
invid Silvertronen, sluta
bry mig om den glasskimrande
nostalgi som hotar klösa mig itu,
möjligen är det här allt som någonsin var
de låga herrarnas historier all sanning
som någonsin ägt rum

II

Oavsett så försvinner
klangen inte ifrån mig
de drömska visionerna om
en värld med andra villkor
viker inte undan, vad det betyder
vet jag inget om, vad jag kan göra
för att ta mig till dem om möjligt
ännu mindre, men jag vet å andra
sidan säkert med mig att de
existerar och är till

Och så snart signalen ljuder
ska jag ta mig upp och ut
mot Timbuktus stränder eller
ännu längre bort om så är fallet
det jag önskar kalla hem kanske
inte längre är kvar i existensen
men så länge jag känner och hör
klangen inom mig så vet jag
mer om världen än det jag
råkar se rakt framför mig

Underjordens herrar
kan sedan säga vad de vill
fortsätta bygga sin skeva värld
på alla de monstruösa sätt de
nu behöver, deras land är
inte längre mitt

Mitt land
mitt hem finns
istället där Klangen
om Världen ovanför
hörs som allra starkast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar