lördag 3 september 2016

Destination Frihet

Oh, kära
vackra världsallt

Ge mig solljus
i ett drinkglas, ge mig
ett samtal om fraktionella
banksystem eller om innebörden
av en reaktionär samhällssyn, ge mig
dagar som flyger över solstekta fästningar
och kyrktorn, ge mig nätter som dyker mellan
gräsklädda klippstränder och vilt förbjudna barer
- kort sagt, ge mig något som jag för
en flyktig stund kan få kalla hem

I

På andra sidan kusten
vet jag säkert att allting
stilla fortgår enligt rytmens
alla regler, byråkraterna äter
sina luncher, poliserna sina
wienerbröd och Eliasson, Wikström
och åklagare Nykvist fortsätter göra
allt det som parasiter och blodsugare
nu har för verksamhet, vad vi än tar oss
till så lär de aldrig kunna med att sluta
-
men för en stund
under några korta andetag
så kan vargsläktet sluta existera
i ens egen värld och deras piskor
granater och militärkängor försvinna
ut som i en ond malariadröm

*

Istället
låter vi livet
vara en skimrande brygd
av dagar som dansar statslös samba
med varandra, nätter som bubblar sig
upp mot osedda himmelshöjder och jag
begriper i sanning inte detta, hur det går till
när en människa blir fri och vad som i grunden
kännetecknar en sådans särskilda existens

Men jag vet å andra sidan
hur det känns att bottna och
försvinna in i dessa själars sällskap
jag vet hur smaken av trygghet, glädje
och livslust kan fortplanta sig in i ens
system tills man inte längre förstår
hur världen överhuvudtaget
kan fungera annorlunda

II

Snart nog
är stunden ändå över
normaliteten tvingar in
vargarnas andedräkt i luften
de gråa männens dimmor
seglar oundvikligen in över
nejden och himlen täcks av
deras våta, fula filtar

Det är så det är, ja
det är oundvikligen så
verkligheten väljer att
spela sin sportboll, men
samtidigt går det att minnas
detta enkla efteråt

Anarki är i grunden
inget annat än att be
Gevären dra åt helvete
Frihet är föga annat än
att ignorera dem som
hellre slåss än
lever livet

Det kräver inga ambassader
eller diplomatbesök, inget partistöd
eller färdiga alternativ till stat
och välfärdsmonster- det enda
som krävs är att du och jag
och några vänner till gemensamt
glömmer Grisarnas regim för att
istället göra annat
-
till exempel
dra söderut för att
på korpars och ankors vis
njuta av det enkla faktum
att vi lever och är till

En dag till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar