lördag 3 september 2016

Flyg

intro

När natten
närmar sig och
våren känns förrädisk
har jag bara en sak att säga:

I

Flyg högt
och högre ändå
nå de höjder som
enbart myten
vågar tala om

Se dig inte om
de broar och skepp
som brinner nedanför dig
har inte längre någonting
med dig att göra

Den sortens strider
i underläge en mot
sjuttio urdjur för en
belöning mer knapphändig
än en delad tummetott
får nu vara upp till andra
att vilja ta, i den himmelsrymd
du nu ska erövra lyder
helt andra villkor

Så flyg
bred ut dina vingar
till max, känn hur solens
strålar omvandlar sig till
kristalliserad energi omkring dig
göm dig inte när det sker utan
gnistra sönder luften så långt
du bara kan

Lys upp dalgångarnas
dystra natthimmel som
en yster morgonstjärna, en
komet på väg mot länder
ingen ännu känner

Se till att få de varelser
med svagheten som
adelsmärke och
fegheten oblygt
pulserandes i blodet
att förlora all sin
vett och sans när de ser dig
- få dem att koka, explodera
se till att visa dem att det
omöjliga blott är en skapad
gräns som går att korsa
om och åter igen

II

Jag vet, maktens motstånd
kommer inte upphöra, varken
nu eller i en avlägsen framtid
men jag ber till alla gudar
jag känner till att de med
vapen i sin hand ska glömma
vem du är, att du ska få fortsätta
att stiga högt över mänsklighetens
gränser, bort till de galaxer där
deras reglemente inte märks, där
deras kulor av hat och avund
inte går att känna av

Jag vill dig inget annat än framgång
jag vet att jag- en vindfläkt från
skuggornas land- inte kan följa dig
på färden, men hellre att jag vet
att någon av oss ständigt stiger över
alptoppar och bergsmassiv än
att vi båda kämpar med att
besegra träskens kvicksand

Hellre att du tar dig till nya
stjärnor och solsystem, ensam
finner planeter av guld och
vildsint diamant än att allt vi
en gång var fastnar för att dö
i en småsint, farsartad mardröm
formad av dem som inte vet
minsta lilla om vad livet
bör bestå av

Flyg, flyg för att erövra himlen
ifrån dem, bit för bit, moln
för moln- visa dem hur starkt
livet får lov att vara om man
ser till att ta det på allvar

Krossa allt de tror på
och ständigt tar för givet
för dig är det inte svårt
det räcker att du andas ut
rycker dina axlar, rätar ut
din rygg och tar den plats
på scen som alltid
varit din

outro

Ja flyg, min vän
försvinn en gång
för alla och lev
ett liv som lyser
- och innan världen

kommit till sans och
nyktrat till, förstått
vad existensen i sanning
handlar om så tänk
inte tanken på
att landa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar